GOOD LEADERS ARE GOOD LISTENERS
훌륭한 지도자는 훌륭한 경청자이다
By: Dr. Rick Warren
There is an old story about a young man who came to the celebrated Greek philosopher Socrates to receive instruction in public speaking and oratory. From the moment the young man was introduced to the great thinker, he began to talk in a non-stop flow of words. This continued for such an extended time that Socrates could not get a word in edge-wise. He finally silenced the young man by putting his hand over his mouth.
대중연설과 웅변에 관한 교육을 받기 위하여 유명한 그리스 철학자 소크라테스에게 찾아온 한 젊은이에 대한 옛날 이야기가 있다. 젊은이는 그 위대한 사상가에게 소개를 받는 순간부터 물 흐르듯 끊임없이 말을 하기 시작하였다. 이렇게 꽤 오랜 시간 계속되어 소크라테스가 한마디도 끼어들 수 없었다. 그는 마침내 손을 그 젊은 사람의 입에 대면서 침묵하도록 하였다.
“Young man,” said Socrates, “I am going to have to charge you a double fee for my training.”
“젊은이,” 소크라테스가 말하였다. “나는 자네에게 수강료를 두 배로 물려야 하겠네.”
The man complained, “A double fee! Why would you do that?”
그 사람은 불평을 하였다. “ 두 배라니요! 왜 그러시는 거지요?”
Socrates replied, “Because to make you a good leader I will have to teach you two sciences: First, you must learn the science of holding your tongue; then you can learn the science of using it correctly!”
소크라테스는 대답하였다. “자네를 훌륭한 지도자로 만들기 위하여 나는 자네에게 두 가지 기술을 가르쳐야 하겠네: 첫째로 자네는 자네 혀를 붙잡아 잠잠히 하는 기술을 배워야 하네; 그 다음에야 그것을 바르게 사용하는 기술을 배울 수 있을 걸세!”
Good leaders are always good listeners. That is how they learn. That is how they assess what needs to be done. Unfortunately, one reason we often do not have alert ears is because we have open mouths.
훌륭한 지도자는 항상 잘 경청하는 사람이다. 그렇게 하여 그들은 배운다. 그렇게 하여 그들은 무엇을 하여야 하는지 판단한다. 불행하게도 우리가 종종 민감한 귀를 갖지 못하는 한 가지 이유는 우리가 입을 열고 있기 때문이다.
Someone has speculated that since God gave us two ears and only one mouth, He must have intended for us to listen twice as much as we talk!
누군가 생각하기를 하나님은 우리에게 두 개의 귀와 오직 한 개의 입을 주었으므로, 그분은 우리가 말하는 것보다 두 배로 들으라고 하신 것이 틀림없다는 것이다.
The Bible says, “Everyone should be quick to listen, slow to speak, and slow to become angry” (James 1:19). If we follow the first two parts of this verse, the third part is automatic. When we are quick to listen (eager to hear and understand what is being said) and slow to speak (cautious not to speak prematurely) – we are slow to become angry (we keep our emotions under control and can respond appropriately).
성경은, “사람마다 듣기는 빨리 하고 말하기는 천천히 하며 노하기도 천천히 하십시오” (야고보서 1:19)라고 말씀하신다. 우리가 이 구절의 처음 두 부분을 따르면 셋 째 부분은 자동적으로 된다. 우리가 경청하는데 민첩하고 (열심히 듣고 말하고 있는 것을 이해하는 것) 말하는 것은 느리게 (성급하게 말하지 않도록 조심하는 것) 할 때 – 우리는 느리게 화를 내게 된다 (우리의 감정을 통제하고 적절하게 반응할 수 있다).
Studies have shown that there are four basic styles of listening:
연구조사에 의하면 경청에는 4가지 기본적인 스타일이 있다:
1. THE JUDGMENTAL LISTENER – This person already has his mind made up and does not want to be confused by the facts. He is critical, negative, and prejudiced. Studies have shown that 17 percent of the population falls into this category.
판단하는 경청자 – 이 사람은 이미 자기 마음을 정하였으므로 새로운 사실들로 인하여 혼란 받기를 원하지 않는다. 그는 비판적이고, 부정적이고, 그리고 편견을 갖고 있다. 연구조사에 의하면 인구의 17%가 이 범주에 들어간다.
2. THE INTERROGATIVE LISTENER – This person thinks that good listening consists of continuously firing a series of questions at the person who is speaking. Questions are important to conversation, but interrupting with questions gets old very quickly. According to research, 26 percent of all people use this approach.
의문이 많은 경청자 – 이 사람은 훌륭한 경청은 말하고 있는 사람에게 계속적으로 질문의 세례를 퍼붓는 것으로 생각한다. 질문은 대화에 있어 중요한 것이지만 질문을 가지고 말을 가로막는 것은 아주 빠르게 진부한 것이 되어가고 있다. 연구조사에 따르면 모든 사람들 중에 26%가 이 접근방식을 사용하고 있다.
3. THE ADVICE-GIVING LISTENER – More people (35 percent) are in this category. They listen only long enough to make a quick assessment, and then they move toward what they really want to do – offer unsolicited advice. They do not really listen. They are not concentrating on everything you are saying; they hear only enough for them to respond.
충고를 주는 경청자 – 더 많은 사람들이(35%) 이 범주에 속한다. 그들은 신속한 판단을 하기에 충분할 만큼만 경청하고, 그리고 나서 그들이 정말 하기 원하는 방향으로 – 요청 받지 않은 충고를 하기 위하여 – 나아간다. 그들은 사실상 경청하지 않는다. 그들은 당신이 말하는 모든 것에 집중하지 않고 그들이 답변할 수 있을 만큼만 듣는다.
4. THE EMPATHETIC LISTENER – This style is used by only 22 percent of the population, but it is by far the most effective. You listen to capture the feeling of the person you are listening to, not just the content of their words. You pay attention to tone, facial expressions and body language – the non-verbal signs. Try listening with your eyes this week, not just your ears. You might learn something new.
공감적 경청자 – 이 스타일은 인구의 22% 만 사용을 하지만 지금까지 가장 효과적이다. 경청하고 있는 대상자의 느낌을 파악하기 위하여 경청을 하며, 그들이 하는 말의 내용에만 경청을 하는 것이 아니다. 말투, 얼굴표정과 몸짓으로 하는 언어 – 말로 하지 않는 신호 – 에 주의한다. 이번 주에는 귀로만 하지 않고 눈으로 경청하여 보라. 무언가 새로운 것을 배우게 될지도 모른다.
Adapted from a column by Dr. Rick Warren, a noted speaker, commentator on a variety of issues facing mankind, and author of numerous books. Best-known is The Purpose-Drive Life, a highly acclaimed book that has been translated into many languages and sold throughout the world. It affirms the importance of having a carefully considered, clearly expressed purpose to guide everyday life.
CBMC INTERNATIONAL: Robert Milligan, President
TEL.: (402) 431-0002 ▪ FAX: (402) 431-1749 ▪ E-MAIL: mmanna@cbmcint.org
Please direct any requests or change of address to: www.cbmcint.org
Reflection/Discussion Questions
1. Can you think of someone in particular that you regard as a good listener? What in your opinion are the traits or attributes of a good listener?
누군가 특별히 훌륭한 경청자라고 볼 수 있는 사람이 생각납니까? 당신의 의견으로는 훌륭한 경청자의 기질이나 속성은 무엇입니까?
2. Do you agree with the statement, “Good leaders are always good listeners”? Why or why not?
“훌륭한 지도자는 언제나 훌륭한 경청자이다” 라는 말에 동의합니까? 동의하거나 하지 않는 이유는?
3. How can a person become a better listener – what steps can be taken to improve that skill?
어떻게 더 좋은 경청자가 될 수 있으며 – 그 기술을 향상시키기 위하여 어떤 단계를 거쳐야 합니까?
4. In look at the four basic styles of listeners, into which category do you think you fit the best? Are you satisfied with your listening style? If not, what might you do to change categories and enhance your own leadership capabilities?
경청자의 네 가자 기본 스타일을 보고, 당신은 어느 범주에 가장 잘 들어맞는다고 생각합니까? 당신의 경청하는 스타일에 만족합니까? 그렇지 않다면 당신이 속한 범주를 변경하고 당신 자신의 리더십 능력을 향상시키기 위하여 무엇을 할 수 있을까요?
NOTE: If you have a Bible, consider these other passages that deal with this topic(관련성구):
Proverbs(잠언) 10:8, 10:19, 11:12, 12:23, 15:23, 17:27-28, 20:12, 25:11-12, 15; Acts(행) 28:26-27
'CBMC. 만나' 카테고리의 다른 글
‘대시 안에서’ 사는 것을 배우기 (0) | 2009.08.03 |
---|---|
유럽CBMC 주간뉴스 (7/27) (0) | 2009.07.27 |
충분히 가진 – 그리고 더 필요함이 없는 즐거움 (0) | 2009.07.20 |
유럽CBMC 주간뉴스 (7/20) (0) | 2009.07.20 |
유럽CBMC 주간뉴스 (7/13) (0) | 2009.07.13 |